יום שישי, 22 ביוני 2018

סיפורים לפני השינה לילדות מורדות


יוצרות: אלנה פאווילו ופרנצ'קה קוואלו

 איורים: 60 מאיירות שונות

הוצאה: כנפיים וכתר 


  מתרגמת ועורכת: רונית רוקאס


מגיל קטן מיקה ביקשה שנקריא לה, ואחר כך קראה בעצמה, על דמויות של גיבורות.היא לא בחלה בספרים אודות גיבורים בנים אבל חיפשה את האיזון, דמויות שמראות שגם בנות יכולות להוביל, להיות שנונות, משמעותיות, חכמות. היא תהתה מדוע אין הרבה דמויות של גיבורות  בספרות.  מצאתי את עצמי משוטטת בחנויות ספרים ומחפשת ספרים שיש בהם דמויות

של בנות עם נוכחות, דמויות שניתן להזדהות איתן. אני זוכרת שכשרק יצאה הסדרה  המצויינת " ממציאים ומגלים" מיקה תהתה למה כותבים רק על מדענים וממציאים? למה לא כותבים על נשים מובילות בתחומים שונים? אז אכן יצא כרך אחד שעסק במארי קירי המופלאה שאיפשר למיקה להרחיב את הידע על אחת מהמדעניות המדהימות, 
ולא רק בגלל שהיא אישה בגלל שהיא באמת הייתה מדענית משכמה ומעלה.
בכיתה ב' מיקה  כבר עשתה מצגת על מארי קירי וכשקראה על מרטין לותר קינג שמחה לגלות את תפקידה של רוזה פארקס במאבק.
במציאות הקיימת עדין אין די דמויות נשיות לחיקוי שמודגשות ונחשפות לילדות ובכלל. לרוב הדמויות הנשיות הבולטות חוזרות גם בספרות הישראלית וגם בספרות העולמית לילדים. הילדים נחשפים לאותן  דמויות דגל, שלעיתים נותנות הרגשה שהיו מעטות שכבשו פסגות ותו לא.
כמה שמחתי לגלות פנינה שמאגדת בתוכה סיפורים על נשים מובילות בתחומים רבים. פנינה שהיא תקציר סיפורה  של כל אחת מהנשים הללו  המלווים באיורים מופלאים, פרי יצירתן של 60 מאיירות, שהוסיפו כל אחת את , את סגנונה ופרשנותה לדמות שאיירה .
השוני בין הנשים (וגם בין האיורים) רק מאפשר לראות שאין "שטנץ" של אישה מצליחה. המסר שאישה יכולה להצליח בתחומים רבים ומגוונים. לא מדובר בנשים פרי הדמיון אלא בנשים אמיתיות, עם קשיים, שהתמודדו עם לא מעט סטריאוטיפים וצלחו אותם. כל אחת מהן הצליחה ועשתה זאת בדרך אחרת, בתקופה אחרת ובתחום אחר.
בין הנשים תוכלו למצוא את הידועות יותר כגון: אמיליה ארהרט, מרגרט תאצ'ר , מארי קירי, פרידה קאלו , רוזה פארקס אבל יש גם נשים רבות  שהן פורצות דרך בתחומים רבים נוספים וביניהן: רות ביידר גינסבורג, שופטת בין המשפט העליון בארצות הברית, שהיתה האישה השניה שקיבלה מינוי זה,. אונג סאן סו צ'י, פוליטיקאית מבורמה, שפעלה נגד הדיקטטורה הצבאית שם ונשארה במעצר בית במשך  21 שנים בשל כך, ולבסוף זכתה בפרס נובל לשלום ובחרה להנהיג את מדינתה.  מרי אנינג, פליאונטולוגית, שלימדה את עצמה קרוא וכתוב, כי באה ממשפחה עניה שלא יכלה להרשות זאת והמשיכה ללמוד אנטומיה וגיאולוגיה. היא זו שחשפהאת השלד הראשון של איכתיוזאור מתקופת הדינוזאורים (שפה דרך אגב מצאנו אי דיוק...הוא לא דינוזאור אלא זוחל ימי מתקופת הדינוזאורים).  מרי קום, מתאגרפת מהודו שהצליחה להגיע למדליה אולמפית ועוד ועוד.
הסיפורים מסודרים לפי סדר הא-ב של שמותיהן הפרטיים של הנשים. כל כפולת דפים עוסקת באישה אחרת. טעימה קטנה מחייה, איור ומשפט חשוב שאמרה.
הספר נותן טעימות של סיפורן האישי של הנשים ולפחות אצלינו גירה את בלוטות הטעם להמשך קריאה וחקירה על הנשים וסיפורן.
מדובר בספר חובה לא רק לילדות מורדות אלא לכל המשפחה . השינוי מתחיל בחינוך וכמו שאנו חושפים את בנותינו לדמויות של גברים מובילים בתחומים שונים ניתן גם לחשוף את הבנים שלנו לנשים מובילות. שינוי לא מתחיל בהעלאת מודעות של צד אחד אלא בהעלאת מודעות בחברה בכללותה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה