יום שישי, 6 בפברואר 2015

המוגבלים-בית לסין



מחזאי: גור קורן
במאי: גלעד קמחי

בבסיס ההצגה ניצבת לה משפחת פשע, משפחת ג'ורנו. אבי המשפחה, טוביה (אותו מגלם יורם טולדנו המצויין) ירש את עסקי הסמים של חמו, אך לא מצליח לשמור על העסק. הוא מפשל פעם אחר פעם והמשפחה מאבדת לאט לעט את עוגניה בתחום. בעיסקה האחרונה התנהלותו הכושלת גורמת למשפחה לאבד כסף רב וכמעט לאבד את הקו האחרון שנותר לה-במקדוניה. 
האם הדומנינטית (שאותה משחקת בצורה מדהימה ענת מגן שבו) לא מוסיפה לבטחונו העצמי, כאשר היא תדיר מזכירה לו את אביה האגדי והצלחותיו ואחרי המקרה האחרון נדמה שהיא מתייאשת ממנו לחלוטין. טוביה ג'ורנו מחליט לשמור על כבודו ועל העסק ולהבריח משלוח נוסף של סמים למקדוניה בסיועו של בנו ושל שומר ראשו הצמוד (אותו מגלם בצורה נפלאה חי מאור).

המפנה בעלילה מגיע בדמותם של שני אנשים בעלי מוגבלויות, המתדפקים על דלת סטודיו הכלות של המשפחה, המהווה מסווה לפעילותם הפלילית. המתרימים הינם שחקנים בתיאטרון הקהילתי ומטרתם לגייס כספים כדי ליסוע לפסטיבל במקדוניה עם הצגת "רומיאו ויוליה" שהם מעלים.
מיד עולה רעיון אצל טוביה להשתמש בהצגה כמסווה להעברת הסמים למקדוניה והוא מתחזה למפיק ומציע לבמאית (דקלה הדר שמצליחה לרגש ולשעשע בו זמנית) להשקיע בהצגה.

החיבור המוזר בין משפחת פשע וקבוצת שחקנים בעלי מוגבלויות מצליח לייצר קומדיה שנונה ורגישה הגורמת לקהל להתפקע מצחוק לכל אורכה ועדיין מצליחה לגעת ולרגש.
זה המקום גם לציין את צוות השחקנים המשחקים את קבוצת השחקנים בעלי המוגבלויות כאשר כל אחד מהם מצליח לייצר את החיבור לדמות שלו בצורה מעוררת השתאות וביניהם בלטו אורנה רוטברג, יניב לוי  (שזכינו לראות מכשרונו גם בהצגות הילדים"הקוסם מארץ עוץ " ו"המלאך" ואופיר וייל הנפלא (שגם אותו זכינו לראות ב"מלאך")

הקבוצה מבצעת חזרות לקראת הנסיעה ואז לקראת החזרה הגנרלית השחקן (נדב נייטס)המגלם את רומיאו נתקף בתגובה אלרגית בשל אכילת סביח. לנעליו  נכנס לבנו של הגנסטר, צוריאל. התאהבות נרקמת בין דמותו ובין השחקנית העיוורת המגלמת את דמותה של יוליה (אפרת בוימולד). העלילה מסתבכת אך הסוף הוא כמובן טוב וגם הוא מעלה חיוך. 

לפני שהלכנו להצגה, אני מודה שגם המהנדס וגם אני פקפקנו עד כמה הצגה כזו יכולה להיות מצחיקה עם נושא שכזה. נדמה כי קומדיה בנושא רגיש כל כך היא בעייתית ונדמה כי הדבר אינו אפשרי.
ניתן לומר כי התבדינו וזה בלשון המעטה. המחזה השנון והנוגע שכתב גור קורן, בניווטו המעולה כרגיל של הבמאי הנדיר גלעד קמחי ("הקוסם מארץ עוץ", "סוד הגן הנעלם", החברות הכי טובות") ובתיבול של צוות שחקנים נפלא יוצר הצגה שמצליחה לשלב את הדרמה והקומדיה בצורה יוצאת מגדר הרגיל, הצגה שמצליחהלגעת בנושא לא פשוט בצורה רגישה וחיובית ולהשאיר חוויה של עונג צרוף. 

ממליצה לרוץ ומהר! 

לא להיבהל ממחיר הכרטיסים...מומלץ לעשות מנוי שיאפשר לכם להינות משלוש הצגות זוגיות וכן כדאי לברר הנחות דרך גופים ומוסדות שונים. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה