יום ראשון, 26 באוגוסט 2012

הצגת ילדים מומלצת מכל הלב (מעלה קרחות)

מעלה קרחות,תיאטרון אורנה פורת

מחזה:אפרים סידון, בימוי: ציפי פינס

לגילאי 5-12

הצגה מרהיבה המבוססת על ספרו של אפריים סידון בעל שם זהה. ההצגה מתרחשת בעיר "מעלה קרחות" שכל תושביה...קירחים. בעיר נערכות בחירות לראשות העיר: קירח המור מול פדחתון. בתחרות גובר קירח המור על יריבו ונבחר לראשות העיר. קירח המור מתגלה כראש עיר מקשיב וטוב התורם לרווחת תושביו. יום אחד הוא נחרד לגלות על ראשו, אבוי לבושה....שערה. ככל שהוא מנסה, הוא אינו מצליח להיפטר מהסוררת.  הוא מחליט להסתירה ואף מסתתר בביתו, כדי שסודו לא יתגלה. בשל כך מתחילה להתפתח חרושת שמועות, אותה מוביל יריבו פדחתון, הטוענת לדברים נוראיים שקרו לקירח המור ומשום כך יש להגלותו ולבחור אחר במקומו. קול ההיגיון מנסה להישמע דווקא על ידי בנו של פדחתון, שמציין את המעשים הטובים שעשה קירח המור למען מעלה קרחת, אך ללא הועיל. אשתו של קירח המור מבינה כי המצב עומד להידרדר וכי את מיצובה היא עומדת לאבד. היא מחליטה לחבור לפדחתון ומגלה לו את סודו של בעלה. כאשר מתגלה הסוד, נאלץ קירח המור לברוח יחד עם בתו התומכת וחברה, בנו של פדחתון.
בדרך הם מגיעים לעיר התלתלים ושם לא מוכנים לקבל את קירח המור, למרות שערתו היחידה, בטענה כי שערה אחת עדיין מותירה אותו קירח. כך מסתובבת לה החבורה ביער ולאט לאט מצטרפים אליה תושבים נוספים ממעלה קרחות. מסתבר כי פדחתון, שהפך לראש העיר החליט להגלות את כל השונה-הזקנים, החולים וגם כל מי שחושב אחרת ממנו, כי כולם צריכים לחשוב אותו דבר. משלחת ממעלה קרחות בראשתו של פדחתון מחפשת את בנו, אשר ברח יחד עם הגולה, קירח המור. בדרכו נופל פדחתון לבור עמוק ומי שנחלץ לעזרתו בעזרת שערתו היחידה הוא קירח המור. מה שהיה מושא ללעג ולפחד הפך ליתרון בולט. 
בסוף ההצגה קירח המור נבחר שוב להיות ראש העיר ומי שמנודה חברתית היא אך ורק אשתו של קירח המור שבגדה באמונו.
את מיקה הסוף קצת הפתיע:"אמא, למה גם פדחתון לא נענש בסוף? למה רק היא? גם הוא לא התנהג בצורה יפה. זה לא ממש הוגן". מה שפתח הזדמנות לדבר על כך שלא תמיד מי שעושה מעשה לא טוב מקבל עונש כלשהו על מעשיו (אלה החיים...) . מיקה גם חזרה הביתה והתחילה במציאת חרוזים לדברים שונים,  כי זו היתה אחת התחרויות לבחירת ראש העיר (אני מודה שבזמן ההצגה גם אני ניסיתי למצוא חרוזים לשערה ולקרחת) וכך קיבלנו ערך מוסף. 

אם אתם מחפשים דמיון לספר הוא חלקי בלבד ונמצא בעיקר בתחילת ההצגה. הספר עצמו מציין דווקא את ההעלאה על נס של ראש העיר משום שהיה מיוחד ואת שיכרון הכח שבעקבותיו.

ההצגה עצמה כדרכו של סידון, שכתב את המחזה, היא בשפה קולחת ומשעשעת. השילוב עם הבימוי של ציפי פינס (הצוות המנצח של ההצגה המצויינת "המלאך") יצרו הצגה איכותית הן בביצוע והן במסרים. צוות השחקנים (שאת חלקם ראינו גם ב"המלאך") מבצע עבודה מצויינת ושיתוף הקהל מקנה להם בהחלט נקודות נוספות.

ההצגה מעלה סוגיות שונות ומאפשרת שיחה ברבדים שונים עם ילדים בגילאים שונים:
 ההתייחסות לשונה בשתי החברות בהן נתקלו בהצגה, בחינת אדם  על פי מראיהו בלבד או לפי מעשיו, האם כולם צריכים לחשוב אותו דבר ומה היתרון בחשיבה שונה, סוגיית הנאמנות מול אינטרסים אישיים והמחיר עליהם, האם התנהגות גוררת התנהגות-האם נחזיר באותו מטבע למי שנהג כלפינו בצורה לא יפה, מנהיגות, דמוקרטיה ושלטון בכלל-מהו מנהיג טוב, כיצד בוחרים מנהיגים אצלינו, מה השלטון במדינה שלנו וכיצד העם משפיע על מהלך הדברים ואם לא כיצד יכול להשפיע (חיבור נפלא אפשרי למחאה החברתית). 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה