יום שישי, 31 באוגוסט 2012

ספרי ילדים מכל הלב-אמבטים

אמבטים

כתבה: נורית זרחי, איירה: רותו מודן, הוצאה: עם עובד


כרגיל בספריה של זרחי העלילה קצת יוצאת מגדר הרגיל ואיוריה המופלאים של רותו מודן הופכים את הספר ליצירת אומנות. כמו מתאבן טוב הכריכה ושם הספר כבר עושים חשק למנה העיקרית.

סיפורן של שתי דמויות שונות לגמרי הן באופיין והן במראן החיצוני.
 מר יגידו הוא קונפורמיסט התוהה כל הזמן " מה יגידו, מה יגידו". הוא חיי את חייו בהתבוננות לצדדים ובריצוי האחרים ולא נאמן לרצונותיו הוא. מודן  איירה אותו כאיש מהשורה הן בלבוש והן בדמות הרגילה והלא אטרקטיבית.
יום אחד, כל שהוא רגיל אליו- מתערער. הוא מוצא בביתו, על הכורסה, ישובה לה בת ים. בניגוד לדמותו של מר יגידו, דמותה של בת הים נדמית כדמות של שחקנית עבר הוליוודית רק עם זנב. הוא מציין שהחלק העליון שלה דווקא בסדר ולולא היה חציה השני כשל דג, היה מתחתן איתה. בת הים מאיימת לעזוב, אך מר יגידו חושש מה יגידו כולם כאשר יראו בת ים עוזבת את דירתו לאור יום ומבקש ממנה שתישאר עד הערב. הוא מחליט לטייל לו ברחוב עד שדירתו תתפנה.
כשהוא חוזר דירתו כולה חשוכה ומלאה מים. בת הים מתנצלת שטרם עזבה וזאת כי לא יכלה לארוז בחושך. מר יגידו מוטרד מכך שהמים יגיעו גם לשכנים אך בת הים מרגיעה אותו :"הכל זורם....טוב שזה יגיע גם אליהם". ניתן כבר לראות את ההתנהלות השונה של השניים-האחד קונפורמיסט החושש ממה יגידו האחרים והשניה-זורמת עם רצונותיה, סוללת דרך לאחרים. בעודה שרה לה שירים על אוניות, פיראטים ואוצרות מתקשה מר יגידו להירדם במיטתו השטה. למחרת בבוקר מסרב מר יגידו שוב שבת הים תעזוב לאור יום והיא מצידה, למרות איומיה לעזוב ולהיפרד, עדיין נשארת. ביום השלישי כאשר קם מר יגידו הוא כבר לא רואה את בת הים. בת הים עזבה ולקחה עימה את האמבטיה והותירה דג קטן בכיור, דג מעופץ ושלולית קטנה בסלון. מר יגידו שמח שהבית יבש ואף מזמין חברים ויוצא לבלות. בערב כשנותר לבדו מציפים אותו הגעגועים:" מי ישקה לי את הבית?...מי יאמן את השולחן והכיסאות בשחיה?..." ואז שוב צף לו החשש ממה יאמרו האחרים:" מה יגידו כשיראו שיש לי ברז ואין לי אמבטיה". מר יגידו יוצא לחפש את בת הים. הוא שואל ומברר האם מישהו ראה אותה ורק הדייגים אומרים לו שכדאי לו לחפשה בלילה. כך הוא עומד לו על החוף שלושה ימים עד שביום הרביעי עולה ירח צהוב (רותו מודן איירה אותו דומה לפנקייק ענק) ומר יגידו שר לבת הים שתחזור אליו למרות כל מה שקרה.
בת הים יוצאת לה מתוך המים ישובה באמבטיה (גם כאן איירה מודן את התמונה כמי שיוצאת מתוך עוגת קצפת גדולה כאשר הגלים נדמים כקצפת לבנה והציפורים הוורדות ושושנת הים נדמים כקישוטים). למר יגידו כבר לא כל כך איכפת מה יגידו והוא מצטרף לבת הים באמבטיה.


כדאי שאתוודה כאן ועכשיו......מיקה ואני ממש ממש אוהבות את הספרים של זרחי. מספר ספרים של זרחי זכו לאיוריה המקסימים של רותו מודן והם מוסיפים עבורינו לחווית הקריאה של הטקסט הנפלא.

ניתן לשוחח עם הילדים על למה חשוב לנו מה שאחרים חושבים, האם כדאי לוותר על רצונותינו מהחשש של מה יגידו האחרים, האם יש גם להם דברים שהם חוששים ממה יאמרו האחרים ומוותרים על מה שחשוב להם, האם יש דברים שהם עושים כדי למצוא חן בעיני אחרים ומהם. אפשרי גם לשאול את הילדים מדוע בסוף חיפש מר יגידו את בת הים, כיצד למרות השוני פרחה פה חברות, האם אנשים שונים יכולים להיות חברים טובים?




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה