יום שבת, 2 ביוני 2012

ספרי ילדים מומלצים מכל הלב (החברה הסודית של רחלי)

החברה הסודית של רחלי
כתב: דויד גרוסמן, אייר: גלעד סופר, הוצאה: עם עובד




לרחלי יש חברה, הדס, שרק היא יכולה לראות ולשמוע אותה. היא מתארחת תמיד אצל רחלי ולכן גם משאירים לה צלחת. כשאמא ואבא ורחלי הולכים לים גם הדס באה איתם ואפילו מביאים לה גלגל ים. בלילה כשרחלי הולכת לישון, גם הדס ישנה איתה. ערב אחד, רחלי גם משתפת את אבא בפחד של הדס מהחושך וכיצד היא מסייעת לה להתגבר עליו באמצעות בובת קסמים, שישנה מתחת לכר.
לילה אחד, המחשבות של רחלי היו כבדות וקשות אמו אבנים והיא לא הצליחה להירדם והיא קראה לאבא ואמא. היא ביקשה ללכת לבית של הדס לומר לה לילה טוב. אבא התפלא שהדס לא ישנה אצלה ורחלי התעקשה שמהלילה היא כבר ישנה בבית שלה והיא מבקשת שרחלי תבוא לומר לה לילה טוב. לאחר שאבא מברר שהמרחק אינו גדול, הוא יוצא עם רחלי והם מתחילים בחיפוש אחר ביתה של הדס. הם עוברים בתים רבים בדרך אך אף בית אינו הבית של הדס. בבית אחד היא גרה אבל היה ריח של גויאבות ולכן היא עברה, בבית אחר היה כלב שנובח והיא נבהלה וכך עוד ועוד בתים. לבסוף מגיעים אבא ורחלי לבית של הדס. רחלי מחליטה שהיא לא רוצה להיכנס, כי הדס כבר נרדמה והיא מעדיפה לומר לה לילה טוב מרחוק. הם הולכים הביתה, כאשר רחלי על הכתפיים של אבא ובלי נעל אחת, אותה הם כבר יחפשו מחר בבוקר בדרך לגן.


הטקסט של גרוסמן כתוב כהרגלו בשפה גבוהה ואיוריו היפייפים של גלעד סופר מעניקים נופך של תמימות ומאפשרים לחוות את העלילה כהתבוננות בסרט מצוייר. ספר שאפשר גם להתבונן בו כך סתם וכבר נעשה חמים בלב. ספר שגם מאפשר לילדים לחוות אחר כך את הסיפור גם ללא תיווך של מבוגר. 


הספר מאפשר כמובן לשוחח על חבר דמיוני ומשמעותו לילד וכמובן על הפרידה ממנו, כפי שקרה בסיפור.
הספר אומנם עוסק בחברה דמיונית, אך מאפשר מעבר לשיח על נושא הספר, לשוחח על נושאים נוספים: ניתן לשוחח עם ילדים על חברות -משמעותה של חברות טובה, האם חברים תמיד צריכים להיות ביחד. הספר גם מאפשר לשוחח על פחדים-הפחד מהחושך, הפחד להיות לבד, הפחד לעבור כל מסע לשינוי אצל הילד לבדו וכיצד ההורים יכולים לעמוד לצידו כפי שקרה בסיפור. הספר גם מאפשר חשיבה משותפת על אותם עוגנים שמסייעים לנו להתגבר כשקשה. 

תגובה 1: