יום חמישי, 17 באפריל 2014

מסעות אודיסאוס, תיאטרון גשר

מסעות אודיסאוס
תיאטרון גשר


מחזאי: רועי חן

במאית: שיר גולדברג
תפאורה: אלכסנדר ליסיאנסקי
תלבושות: פולינה אדמוב

מוסיקה: דניאל סלומון



ההצגה מסעות אודיסאוס של תיאטרון גשר מהווה עליית מדרגה בתיאטרון האיכותי המוצע היום לילדים. הבחירה בנושא במיתולוגיה היוונית הינה בחירה שאינה מובנית מאליה. נדמה כי היום ילדים רבים אינם נחשפים לספרים אלא בעיקר לצפיה בטלויזיה וכן הנושא שלעצמו אינו בחירה מובנית מאליה לגילאים אלה. 
בבסיס ההצגה סיפורו של טל (שגולם בהצגה על ידי נעם פרנק בצורה מקסימה), שאביו ארכיאולוג ועימו חוקרת ציפורים. אביו נאלץ לסוע למסע בן עשרה ימים וטל, שאמנם רגיל כבר למסעותיו של אביו, עדיין מעדיף שיישאר בבית. האב נותן לבנו ספר שיעזור לו להעביר את הזמן ועד שיסיים אותו האב מאמין שכבר ישוב ממסעותיו.  הספר הוא לא אחר מאשר "מסעות אודיסאוס". טל צולל לתוך הסיפור. הוא הופך למי שמקריין חלק מהסיפור, לעיתים משמש כצופה ולעיתים נוטל בו חלק פעיל. הדמויות מזכירות, כמובן, את הדמויות המקיפות אותו: אודיסאוס מגולם על ידי השחקן המגלם את אביו(גלעד קלטר בביצוע נפלא) הדבר גם גורם לכך שטל מתבלבל לא פעם האם מדובר באב או באודיסאוס עצמו, האם ( מיכל ויינברג) שמטפלת בציפורים מגלמת את קירקה ואת הסירנות, דמויות עם אלמנטים המשוייכים לציפורים וגם את פנלופה, אשתו של אודיאוס וכמובן, השכן המעצבן, שהשחקן המגלם אותו  (ויטלי פוקס) מגלם בין היתר גם את דמות הטרול וגם את המחזר המציק של המלכה, אשת אודיסאוס. 
השלישיה הנפלאה (אותה מגלמים בחן רב יובל ינאי, אורי יניב ואדי אלתרמן) המלווה את אודיסאוס במסעו מצליחה להוסיף הומור רב ולהוריד מעט מסף הפחד של הילדים בסיפור ההרפתקאות הלא פשוט הזה. 

הסיפור שחולף ביעף גם מוסיף ידע לילדים אודות המיתולוגיה ומאפשר לצלול לעומקה, אך גם מאפשר להם להזדהות עם הרגשות של הילד טל של געגועים, פחד והתמודדות עם תחושת הלבד ויחד עם זאת גם עם העובדה שטל הופך מצופה לחלק פעיל ומשמעותי בסיפור אותו הוא קורא בשקיקה. 

טל גם מנסה בחוסר סבלנות לזרז את סוף הסיפור, כי אביו גם מתעכב, ובתמימות מה הוא מאמין שעל ידי שכתוב הסיפור של אודיסאוס ישתנה גם סיפורו של אביו והוא ימהר לשוב הביתה, כי הרי שני הסיפורים שזורים זה בזה, בעיניו. הוא אינו מצליח לעשות זאת , כמובן. אז הוא חווה את החזרה המשמעותית של אודיסאוס לביתו בהתחזות לקבצן ובהצלחה לדרוך את הקשת כדי לזכות בתחרות על כס המלך. חלק זה בהצגה היה החלק המשמעותי ביותר עבור מיקה גם מבחינת הנסיונות של טל לסיים את הסיפור והסיבות לכך, גם מהצד של אודיסאוס והתחושות והחוויות שלו ושל בנו וגם  מבחינת החלק הפעיל שנטל טל בסיפור, בכך שגילם את  טלאמכוס, בנו של אודיסאוס. 

נוסחא מצליחה צריכה לייצר חלקים רבים שמצליחים לפעול יחד כמכונה משומנת. נדמה שתיאטרון גשר הצליח לפצח וליישם אותה. המרכיב המשעותי של צוות השחקנים הנפלא והמחזה הכתוב בצורה המתחברת לעולמם של הילדים ומתובלת בהומור. המרכיב של התפאורה המצליחה לייצר את הערבוב של המציאות והדמיון כאשר מיטת הילד והספינה מעורבבות זו בזו. הזזות קטנות הופכות את הספינה למערה, חבלים מסייעים לה להפוך לזכרונות ילדות וכך היא מסייעת להעניק תנועה וזרימה למסע. גם  התלבושות בהצגה שנתנו דגש של אותנטיות רבה לדמויות בסיפור המסע של אודיסאוס והפיחו חיים בסיפור. המוסיקה נפלאה של דניאל סלומון שהצליחה להעצים את הרגשות. וכמובן, המנצחת שיצרה את ההרמוניה: הבמאית, שיר גולדברג.
כל המרכיבים הסתכמו לפאזל מרשים! יש גם לציין את התוכניה המושקעת והמעוצבת לעילא (שאומנם עולה 23 שקלים וכאן אולי מגרעתה) שיש בה את נקודות הדרך במסעו של אודיסאוס וכן טריוויה, מבוכים ועוד שכולם מקושרים לסיפור המחזה ומאפשרים אחר כך חוויה אקטיבית לילדים. 

אנו נכחנו בהצגת הבכורה ולאחריה הוזמנו הילדים למרתף להיפגש עם צוות השחקנים. רועי חן, המחזאי הציג את השחקנים והדמויות שגילמו ושאל שאלות את הילדים. לטעמי היה מקום קצת לאפשר לילדים לשאול שאלות ועדיין אין ספק שהקירבה לשחקנים והשיתוף של הילדים בתחושות שעלו בהם הצליח להעניק נופך משמעותי לחוויה.

אם נסכם את החוויה במשפט אחד של מיקה :"הצגה פשוט מעולה! אני מאד אשמח לחזור לכאן שוב. מתי יש עוד אחת?" 

ההצגה מיועדת לגילאי 6 ומעלה. אנחנו הכרנו את הסיפור מהספר "המיתולוגיה היוונית" המומלץ מאד. כדאי לעבור עם הילדים על הסיפור המורכב לפני ההצגה מה שיעזור להינות אף יותר מהחוויה וגם לסייע להוריד את סף הפחד בסצינות מסויימות. יש הזדמנות להינות מההצגה גם ב-18.4 וגם הצגות נוספות מובטחות במאי. יש לי הרגשה שזאת רק יריית הפתיחה של התיאטרון בהצגות לילדים ואשרינו אם כך הוא. 


3 תגובות:

  1. הי שרית,
    אפשר קצת פרטים על הספר המומלץ?
    יש כמה ספרים לילדים על המיתולוגיה היוונית, אני רוצה את מה שיש לכם :)

    השבמחק
  2. היי, מבטיחה להתייחס לספר בבלוג בסוף שבוע או תחילת שבוע הבא. אכן, אחד המצויינים על מיתולוגיה ייונית . יש למה לצפות

    השבמחק
  3. ראינו את ההצגה - איכות מדהימה - מהנה, משעשע, מרתק, מרחיב אופקים ואפילו חינוכי. מומלץ בחום

    השבמחק