יום רביעי, 28 במרץ 2012

ספרי ילדים מומלצים-מכל הלב (זוזי שמש, העציץ הריק)

אצלינו בבית יש תולעים. תולעי ספרים. הקריאה הפכה לחלק משמעותי מאד בזמן האיכות עם מיקה וגם של מיקה עם עצמה. וכמו שהיא אומרת:" אני הולכת לעיין לי בכמה ספרים".
כשאני מחפשת ספרים אני נתקלת בקושי גדול. ספרי איכות לילדים הם זן נדיר. לעיתים, קיימת תחושה שכתיבת ספרים לילדים לא מצריכה כישורים מיוחדים-מקלדת והוצאת ספרים. נדירים הם הספרים שאנחנו כהורים מרגישים שהם, כמו שמיקה אומרת "עושים נעים בלב", האיורים מרהיבים ותומכים בטקסט ולא יזיק גם מסר קטן לדרך.
החלטתי לחלוק את הידע ולשתף מידי שבוע במספר ספרים שזכו אצלינו לחמישה כוכבים הן מצד מיקה והן מצד המקריאה, אמא.


זוזי שמש.

 כתבה: דפנה בן צבי. איירה:  עופרה עמית. הוצאת הקיבוץ המאוחד


ספר המספר על חברות בין זוזי, חתולה שמנמנה ומעט עצלה ושמש, כלבה פעילה וקופצנית. למרות השוני, קיימת חברות אמיצה בין השתיים. כאשר שמש נעלמת יום אחד, זוזי קמה במרץ, שלא כהרגלה ומתחילה לחפש את חברתה. ספר שמתייחס גם לרגשות של עצב ודאגה, לחברות עם השונה מאיתנו ומאפשר שיח על מה זה חבר טוב, האם אנחנו תמיד מתחברים עם מי שדומה לנו. האיורים המדהימים של עופרה עמית מעניקים חיות לסיפור ולדמויות. 


ואפרופו חברים...שאלתי את מיקה:" מה זה חבר טוב?" 
מיקה:"חבר טוב זה מישהו שלא חוטף, שלא מכה, מנומס, שעושה לי נעים בלב, עדין ויפה" 
אם חושבים על זה לעומק, אולי זאת בעצם מהות החברות. 


העציץ הריק.

 ליקטה ואיירה: דמי. הוצאת בבל, ידיעות אחרונות, ספרי חמד.


 מעשיה המספרת על מלך שחיפש יורש. כדי למצוא יורש, הוא החליט לתת עציץ לכל ילד. בעציץ היה זרע, שכל ילד היה אמור לטפח על מנת שיגדל ויצמח. פינג, היה ילד שאהב מאד פרחים. כל זרע ששתל, נבט והפך לפרח מרשים. את הזרע שקיבל מהקיסר ניסה לגדל בדרכים שונות, אך לשווא. כאשר היגיע היום בו זימן הקיסר את כל הילדים לבחון את פרי עמלם, עמד שם פינג עם עציץ ריק וכל הילדים היגיעו עם עציצים ובהם פרחים מרהיבים.  הקיסר בחן את הפרחים וכהיגיע לפינג, היה בטוח האחרון כי הקיסר יעניש אותו כי לא הצליח במשימה אותה נתן הקיסר. הקיסר בראותו כי העציץ של פינג ריק, הסביר לכולם כי בו הוא בוחר לקיסר הבא. הסתבר כי הזרעים שנתן הקיסר היו מבושלים ולא ניתן היה להנביט אותם. הקיסר העריך את פינג על מאמציו ועל כנותו
אין הרבה מלל בספר, אך הציורים וכל סיפור העלילה מאפשרים דיון בסוגיות כגון: מה קורה כשנכשלים? מה זאת הצלחה? מה קורה כשאנו פוחדים ממה שאחרים יחשבו עלינו? האם זה חשוב מה שחושבים עלינו אחרים? 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה