יום שלישי, 7 בנובמבר 2017

רוניה בת השודד

סופרת: אסטריד לינדגרן 

מאייר: קצויה קונדו 

מתרגמת: תמר שלמון נסי


הוצאה מחודשת: עם עובד 2017 (תאריך הוצאה קודם 1981)


יש ספרים שלא נס ליחם. ספר מקסים שקראתי בילדותי הגיע  בעיצוב מחודש לידיה של מיקה, שהתקשתה להניחו מהידיים. האיורים המקסימים וסיפור העלילה הסוחף השאירו את מיקה מרותקת וכמו בכל ספר טוב "מעבירים את זה הלאה" והספר עבר לחברות נוספות לקריאה.
אסטריד לינדגרן, שמוכרת בודאי מבלבי, מדיקן, קרלסון על הגג ועוד ספרי מופת רבים, כתבה גם את הספר הקסום הזה. כתיבתה המיוחדת עם דמויות של ילדות חזקות אינה זרה לה ומאפשרת עוד דמות להזדהות לילדות בגילאי 9-11. עלילת הספר מקבלת שחקן חיזוק מצויין בדמות האיורים המדהימים של קצויה קונדו. יש מי שיזהו את הסגנון של סרטי המנגה היפנים ואולי אף את אולפני ג'יבלי של מיאזאקי הדגול (הטירה הנעה, טוטורו) ולא יטעו. המאייר , קצויה קונדו היפני, הוא אומן מנגה שאייר לסרטים ולסדרות של אולפני ג'יבלי.בהדפסה המחודשת הודפס הספר על נייר כרום איכותי מה שנותן את הכבוד הראוי לספר זה ולאיורים החדשים.


מדובר בספר פנטזיה על סף האפוקליפטי. עלילת הסיפור מתמקדת ברוניה, בתם של לוביס ושל מאטיס, מנהיג כנופיית שודדים. היום בו נולדה רוניה יה היום סוער ובו השתוללה סופה. הטירה בה גרה משפחתה נחצתה עם הגיעה לאויר העולם. רוניה היא ילדה יחידה הגדלה בחברת מבוגרים. היא הופכת את השטח מסביב לטירה, יער גדוש יצורים למגרש המשחקים שלה.
באחד הימים היא מגלה את קיומו של ברק, ילד בן גילה, שחי בחצי השני של הטירה שהתפרקה. ברק, הוא בנו של בורקא, אוייבו המושבע של אביה.  למרות יחסי האיבה בין המשפחות, נרקמת לה מערכת יחסים מיוחדת בין שני הילדים, מערכת יחסים קרובה ואינטימית. הם מרגישים כאחים בנפש . 

רוניה היא ילדה סקרנית, אמיצה, בטוחה בעצמה, שלא מהססת לשאול שאלות ולערער על מוסכמות ועל מסורת משפחתית. 
 היא מבינה שאביה וכנופייתו, המהווים את משפחתה, גורמים לצער ועוול , ולא כפי שחשבה בעבר. היא מחליטה שהיא אינה רוצה להמשיך בדרכו של אביה אלא ללכת בדרך אחרת, הנראית בעיניה, נכונה ומוסרית ביותר. גם ברק תומך בשינוי זה ונראה ששניהם עומדים לייצר שושלת חדשה עם דרך חדשה, בה ישיגו פרנסה בדרכי טוב ויושר ללא גרימת רע ועוול. 

סיפור היחסים בין ברק ורוניה מזכיר את עלילת רומיאו ויוליה של שקספיר, רק שכאן הסוף מוביל לשחר חדש ולא לשקיעה נוגה.  ספר ילדים איכותי ומומלץ בחום. תבלו!





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה