יום שישי, 13 באפריל 2012

ספרי ילדים מומלצים-מכל הלב (לילה בלי ירח)


לילה בלי ירח
כתבה: שירה גפן ואתגר קרת, אייר: דוד פולנסקי
הוצאה: עם עובד


ספר מקסים על הסיבה מדוע הירח נעלם פעם בחודש.
סיפורה של זוהר שמתקשה להירדם ואביה מבטיח לה שאור הירח יעזור לה בכך ואין צורך במנורת לילה. אך הירח נעלם והוא אינו בשמיים עוד וזוהר אינה יכולה להירדם. זוהר יוצאת למסע חיפושים במהלכו היא טועה לחשוב שהיא רואה מרחוק את הירח ומגלה במקומו דמויות מעניינות: עיגול לבן בוהק באמצע הדשא החשוך, שמתגלה כחתול לבנבן ועצל, פנס של שוטר גדול מימדים וקטנוני במקצת.. זוהר מרחיקה בחיפושיה עד היער ואינה אומרת נואש. שם היא נתקלת בצריף בודד ושואלת את האיש הגר בבית אולי הוא נתקל בירח. מבעד לחריץ הדלת, עונה האיש בשלילה. זוהר שומעת קולות ומציצה מבעד לחלון. היא רואה את הירח ואת האיש, "שני קרחים", מרקדים ושרים. זוהר נוזפת באיש ובירח והם מגיעים להסכם: האיש הבודד יקבל ביקור חודשי מהירח ובשאר הזמן הירח ימלא את תפקידו בשמיים ויזהר לטובת כולם.


האיורים המדהימים של דוד פולנסקי מוסיפים מאד לאוירת הסיפור. האיורים הם בגוונים אפרפרים-כחולים עם נקודות של אור שמביאות הדמויות השונות. השימוש בהומור באיורים ובפריטים קטנים שמוסיפים נפח לסיפור העלילה ולהומור העדין של שני הכותבים. תענוג צרוף. 


ניתן לשוחח עם הילדים על הפחד מדברים שונים וכיצד הם מתמודדים, מה מאפין את זוהר לדעתם, אפשר כמובן לתת להם לנחש מה עומדת זוהר לראות והיכן לדעתם מסתתר הירח, איך הם מרגישים לגבי ההסכם של זוהר והירח וכמובן, ניתן להסביר באמת לאן נעלם הירח ולהעשיר גם את הידע מהכיוון הזה.
דבר אחד שהפריע לי זה עצם המסע של ילדה קטנה באמצע הלילה וכאמא פולניה טובה החלטתי "להאיר" גם את הנקודה הזו-האם מדברים עם זרים בדרך? מתי נפנה לשוטר? האם המסע של זוהר בחושך היה האפשרות היחידה למצוא את הירח? 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה